متخصص ارتوپدی

متخصص ارتوپدی و فوق تخصص جراحی زانو

متخصص ارتوپدی

متخصص ارتوپدی و فوق تخصص جراحی زانو

پیچ خوردگی زانو و آسیب های ناشی از آن

آسیب های ناشی از پیچ خوردگی زانو

پیچ خوردگی زانو و آسیب عارضه ای رایج است که می تواند باعث آسیب رباط ها و غضروف زانو شود. هر فعالیتی که باعث خارج شدن زانو از محور طبیعی شود می تواند منجر به پیچ خوردگی زانو شود. در بیشتر موارد پیچ خوردگی های زانو در حین فعالیت های ورزشی در هنگام پریدن و یا چرخش ناگهانی رخ می دهد. همچنین ضربه‌ی مستقیم به جلو و یا پشت زانو و یا افتادن بر روی زانو نیز ممکن است موجب پیچ خوردگی آن شود.

هنگامی که زانو بیش از حد پیچ می‌خورد، یک یا چند رباط ممکن است تحت کشش بیش از حد قرار گیرند. ساختارهایی که بیشتر در پیچ خوردگی زانو دچار آسیب می‌شوند عبارتند از:

  • آسیب دیدگی رباط صلیبی قدامی(ACL) : پیچ خوردگی بیش از حد زانو شایع ترین علت آسیب ACL است و می تواند منجر به پارگی کامل ACL شود.

پیچ خوردگی زانو و آسیب

  • آسیب منیسک زانو: در این موارد معمولاً منیسک داخلی دچار آسیب می شود. درد هنگام راه رفتن یا صاف کردن پا، تورم (معمولاً در عرض 48 ساعت) و در برخی موارد قفل شدن، جایی که قطعه پاره شده غضروف در مفصل زانو گیر می کند و از حرکت جلوگیری می کند.

 

  • آسیب دیدگی رباط جانبی داخلی (MCL)

 

  • آسیب رباط صلیبی خلفی (PCL): در افراد دچار پیچ خوردگی زانو، آسیب PCL نسبت به آسیب ACL شیوع کمتری دارد. PCL معمولاً زمانی آسیب می بیند که زانو بیش از حد به عقب خم می شود. علائم صدمات PCL معمولاً خفیف است و به همین دلیل ممکن است مورد توجه قرار نگیرد. اما این احساس وجود دارد که زانو کاملاً سرجایش نیست.


برای خواند ادامه مطلب روی پیچ خوردگی زانو و آسیب های ناشی از آن کلیک کنید.

دکتر سلیمانها

متخصص ارتوپدی و فوق تخصص جراحی زانو ( mehran soleymanha )
استاد تمام گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و عضو انجمن جراحان زانو و آسیب های ورزشی
کلینیک زانوی رشت (rasht knee clinic)

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.