متخصص ارتوپدی

متخصص ارتوپدی و فوق تخصص جراحی زانو

متخصص ارتوپدی

متخصص ارتوپدی و فوق تخصص جراحی زانو

محل و علل شایع درد زانو در قسمت‌های مختلف

محل و علل شایع درد زانو در قسمت‌های مختلف

دانستن اینکه چه عارضه ای معمولاً باعث درد زانو در قسمت های مختلف (در داخل و اطراف زانو) می شود، دستیابی به تشخیص دقیق علت درد در هر ناحیه از زانو را آسان تر می کند.

در ادامه محل و علل شایع بروز درد قسمت‌های مختلف زانو (در ناحیه جلو و پشت زانو) آورده شده است. همچنین اگر احساس درد در قسمت داخلی زانو دارید می توانید مقاله درد قسمت داخلی زانو را مطالعه کنید.

محل و علل دردهای جلوی زانو

درد زانو

A) درد بالای سر زانو

  • تاندونوپاتی عضله چهارسر ران: آسیب به تاندون چهارسرران که باعث درد زانو در بالای کشکک  می شود که با فعالیت و خم و راست کردن زانو بدتر می شود.
  • پارگی تاندون چهارسر ران: پارگی جزئی یا کامل تاندون چهارسر ران.

B) درد ناحیه بیرونی زانو

  • سندرمIliotibial Band : این عارضه بسیار شایع است . درد ممکن است به سمت ران یا لگن انتشار یابد . درد به خصوص در هنگام دویدن احساس می شود.
  • پارگی منیسک خارجی (Lateral Meniscus Tear) : آسیب به قسمت جانبی غضروف زانو. می تواند صاف کردن زانو را دشوار کند.
  • آسیب رباط جانبی (Lateral Collateral Ligament Injury): کشیدگی بیش از حد و پارگی LCL معمولاً به دلیل چرخیدن نا مناسب روی زانو یا نیروی زیاد در کناره زانو.
  • در رفتگی استخوان کشکک (Dislocated Patella): زمانیکه کشکک از جای طبیعی خود واقع در شیار پاتلوفمورال خارج می شود و به طرف خارج زانو دررفتگی پیدا می کند.

C) درد در قدام زانو

  • سندرم درد پاتلوفمورال (Patellofemoral Pain Syndrome): شایع ترین علت درد زانو در قدام زانو و اطراف استخوان کشکک می باشد.
  • کندرومالاسی کشکک (Chondromalacia Patella): التهاب بخش خلفی استخوان کشکک و نرم شدن غضروف آن است
  • آرتروز: ساییدگی و تحلیل رفتن غضروف زانو .
  • بورسیت کشکک : التهاب بورس کشکک باعث التهاب و تورم موضعی در جلوی زانو می شود. ممکن است در هر سنی رخ دهد، بیشتر در افرادی که زمان زیادی را به زانو زدن می گذرانند بروز می کند.
  • کشکک دو تکه (Bipartite Patella): این عارضه گاهی اوقات باعث درد در قسمت فوقانی و خارج کشکک می شود


جهت مطالعه ادامه این مطلب به مقاله محل و علل شایع درد زانو در قسمت‌های مختلف مراجعه نمایید.

دکتر مهران سلیمانها:

متخصص ارتوپدی – فوق تخصص جراحی زانو در رشت


دوره نقاهت بعد از جراحی استئوتومی زانو

دوره نقاهت بعد از جراحی استئوتومی زانو

جراحی استئوتومی زانو با هدف اصلاح محور اندام تحتانی انجام می شود. عمل جراحی بسته به پیچیدگی مورد حدود 60 تا 90 دقیقه طول می کشد.

اصلاح محور اندام تحتانی
اصلاح محور اندام تحتانی

جراحی استئوتومی دوره ی نقاهت کوتاه مدتی دارد و پس از جراحی و طی دوران نقاهت، هیچ محدودیت فیزیکی برای بیمار ایجاد نمی‌شود و فرد می تواند فعالیت های فیزیکی خود را بدون محدودیت خاصی از سر بگیرد.

جراحی استئوتومی زانو
جراحی استئوتومی زانو


اصلاح محور اندام تحتانی
اصلاح محور اندام تحتانی

به طور معمول، مدت زمان بستری در بیمارستان پس از جراحی استئوتومی زانو 24 ساعت است که به منظور رفع علایم داروهای بیهوشی و دریافت آنتی بیوتیک تزریقی است.


جهت مطالعه ادامه این مطلب به مقاله دوره نقاهت بعد از جراحی استئوتومی زانو مراجعه نمایید.

دکتر مهران سلیمانها:

متخصص ارتوپدی – فوق تخصص جراحی زانو در رشت


ناپایداری زانو (Knee Instability)

ناپایداری زانو (Knee Instability)

ثبات و پایداری زانو، توسط رباط های صلیبی و جانبی و همچنین عضلات پوشاننده کپسول مفصلی زانو ایجاد می شود. آسیب به این مجموعه، می تواند منجر به از دست رفتن کنترل حرکت، درد و ناپایداری زانو شود.

لیگامانهای زانو

 

کشش بیش از حد، آسیب یا ضربه ناگهانی رباط های صلیبی یا جانبی ، آسیب منیسک و آسیب کشکک از اصلی ترین علل بی ثباتی زانو هستند. در حالی که آسیب های رباط اغلب در حین ورزش اتفاق می افتد، ضعف مادرزادی یا اکتسابی ماهیچه ها و رباط ها نیز می تواند باعث بی ثباتی، ناپایداری و خالی شدن زانو شوند.

 

بی ثباتی زانوی با توجه به علت بروز  و شدت عارضه، بر سطح فعالیت یا کیفیت زندگی فرد تاثیر می گذارد. اگر این عارضه تشخیص داده نشود و یا تحت درمان قرار نگیرد و نادیده گرفته شود ، می تواند در درازمدت منجر به ساییدگی مزمن غضروف مفصل (استئوآرتریت) شود و آسیب جدی و غیر قابل برگشت در ناحیه زانو گردد.



جهت مطالعه ادامه این مطلب به مقاله ناپایداری زانو (Knee Instability)  مراجعه نمایید.

دکتر مهران سلیمانها:

متخصص ارتوپدی – فوق تخصص جراحی زانو در رشت

ضایعات رمپ منیسک (Ramp lesion meniscus)

ضایعات رمپ منیسک (Ramp lesion meniscus)

ضایعات رمپ منیسک برای اولین بار توسط Strobel در سال 1988 توصیف شد.

ضایعات رمپ منیسک داخلی ، جداشدگی( پارگی طولی longitudinal ) شاخ خلفی منیسک داخلی از کپسول مفصلی در محل اتصال منیسکوکپسولار و یا پارگی رباط منیسکوتیبیال (menisco-tibial ligament) می باشند.

Ramp lesion meniscus
Ramp lesion meniscus

 

میزان بروز این ضایعات متناسب با مدت ناپایداری زانو می باشد.

به طور کلی ارتباط زیادی بین ضایعات منیسک و آسیب رباط صلیبی قدامی وجود دارد. وجود ضایعات رمپ منیسک داخلی می تواند با پارگی ACL طول کشیده و مزمن  همراه باشد.

در یک مطالعه شیوع ضایعات منیسک در 43 درصد موارد همراه با آسیب رباط صلیبی قدامی (ACL) گزارش شده است.

پارگی منیسک خارجی در پارگی حاد ACL دیده می شود. در حالی که در زانوهای با پارگی مزمن ACL، ضایعات منیسک داخلی غالب است. تخمین زده شده است که ضایعات رمپ در حدود 9 تا  17 درصد پارگی های ACL رخ می دهد.

تشخیص:

  • استفاده از MRI:

به طور کلی برای تشخیص محل دقیق پارگی و شدت آن انجام  MRI توصیه می شود. ضایعات رمپ منیسک داخلی با دقت بیشتر در MRI دیده می شوند، اما گاهی اوقات نادیده گرفته می شوند.




جهت مطالعه ادامه این مطلب به مقاله ضایعات رمپ منیسک (Ramp lesion meniscus) مراجعه نمایید.

دکتر مهران سلیمانها:

متخصص ارتوپدی – فوق تخصص جراحی زانو در رشت