متخصص ارتوپدی

متخصص ارتوپدی و فوق تخصص جراحی زانو

متخصص ارتوپدی

متخصص ارتوپدی و فوق تخصص جراحی زانو

آتروفی عضلانی و مشکلات زانو

آتروفی عضلانی و مشکلات زانو

آتروفی عضلانی ، از بین رفتن بافت عضلانی است. در این عارضه اندازه عضلات نسبت به حالت طبیعی کاهش می یابد و منجر به ضعف اندام و یا دشواری در برقرای تعادل شود.

علت بروز ، علائم و شدت آتروفی عضلانی در افراد مختلف متفاوت است. آتروفی عضلانی می تواند ناشی از عدم تحرک و استفاده از عضلات به مدت طولانی ، بالارفتن سن، سوء تغذیه، عوامل ژنتیکی ، برخی داروها، آسیب‌دیدگی ها (جراحت یا آسیب دیدگی اعصاب) و بیماری‌ها (مانند ام اس، التهاب مفاصل، میوزیت، ALS و ...) باشد که بر روی دستگاه عصبی یا عضلانی-اسکلتی اثرگذارند

آتروفی عضلانی


آتروفی عضلانی و مشکلات مفصل زانو

  • انعطاف‌پذیری کم، ضعف و کاهش قدرت عضلات ناحیه زانو موجب تداخل عملکرد مفصل زانو، درد و محدودیت حرکتی زانو شده و در نهایت به خصوص با بالارفتن سن باعث کاهش فعالیت بیمار ، ضعف وآتروفی بیشتر عضلات می شود.
  • در افرادی که قدرت عضلات همسترینگ ضعیف است، تحمل کمتری نسبت به فشار تمرین های ورزشی دارند و در نتیجه احتمال کشیدگی و آسیب عضلات بیشتر خواهد شد.
  • عدم قدرت عضلانی کافی در عضلات چهارسرران، می‌تواند در بروز مشکلات زانو تاثیر داشته باشد. هرچه قدر که عضلات ران پا ضعیف‌تر باشند، مفصل زانو کمتر پشتیبانی می‌شود و فشار بیشتری بر آن وارد می‌شود. با وارد آمدن فشار بیشتر بر زانو، احتمال بروز مشکلات مرتبط با مفصل زانو نیز بسیار بیشتر است. خطر تحلیل غضروف زانو در افراد دارای ضعف چهار سر ران افزایش می یابد.
  • علاوه بر این ضعف قابل توجه در عضلات ناحیه زانو می تواند باعث آسیب تاندون عضلات اطراف زانو نیز شود.
 برای خواندن ادامه مقاله روی آتروفی عضلانی و مشکلات زانو کلیک کنید.

دکتر سلیمانها

متخصص ارتوپدی و فوق تخصص جراحی زانو ( mehran soleymanha )
استاد تمام گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و عضو انجمن جراحان زانو و آسیب های ورزشی
کلینیک زانوی رشت (rasht knee clinic)

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.