متخصص ارتوپدی

متخصص ارتوپدی و فوق تخصص جراحی زانو

متخصص ارتوپدی

متخصص ارتوپدی و فوق تخصص جراحی زانو

بورسیت های زانو – علائم و روش های درمان

بورسیت های زانو ( بورسیت پس آنسرین )

بورس ها کیسه های کوچک ژله مانندی هستند که در اطراف مفاصلی مانند زانو، شانه، آرنج و ران وجود دارند. بورس ها در بین استخوان و پوست قرار می گیرند و وظیفه این کیسه ها تسهیل حرکت و لغزیدن این بافت ها در کنار یکدیگر است. در حالت عادی داخل این کیسه ها مایع لغزنده ای وجود دارد که موجب می شود دو سطح روبروی بورس روی یکدیگر بلغزند.

بورسیت پس آنسرین (Pes Anserine Bursitis)، التهاب بورسی است که بین قسمت بالایی و داخلی استخوان تیبیا و ۳ تاندون عضلات همسترینگ (Hamstring) قرار دارد. عضلات همسترینگ در سمت پشت و داخل ران قرار دارد و مسئول خم کردن زانو می باشد. بورسیت پس آنسرین زمانی رخ می دهد که بورس ملتهب شود و مایع بیش از حدی تولید کند. که منجر به تورم و ایجاد فشار بر قسمت های اطراف می شود.


بورس های زانو


بورس پس آنسرین


علل بورسیت پس آنسرین:

عوامل مختلفی می توانند در ایجاد بورسیت نقش داشته باشند و یا فرد را مستعد آن کنند:

  1. ضربه مستقیم
  2. استفاده بیش از حد از مفصل زانو (در دوندگان)
  3. استئوآرتریت (آرتروز) زانو
  4. عدم انجام حرکات کششی قبل از ورزش های سنگین مانند دویدن در شیب زیاد
  5. چاقی


علائم:

نکروز استخوانی زانو (SPONK) چیست ؟


بیماری نکروز استخوانی زانو (SPONK) یک ضایعه دردناک می باشد که به علت اختلال در جریان خون استخوان های زانو ایجاد می شود. این اختلال باعث مرگ بافت استخوان زانو می شود  که به آن نکروز استخوانی زانو یا Spontaneous Osteonecrosis of the Knee گفته می شود.

MRI T2X در نکروز استخوانی زانو

نکروز استخوانی معمولا به زیر صفحه غضروفی گسترش یافته و باعث آسیب به مفصل زانوشده و نهایتا منجر به التهاب دردناک مفصل زانو می شود.این بیماری در خانم ها و افراد مسن بیشتر دیده می شود. زانو بعد از مفصل هیپ شایع ترین محل نکروز استخوانی می باشد. SPONK بیشتر در یک زانو رخ داده و معمولا کندیل داخلی فمور را درگیر می کند.

علل ایجاد نکروز استخوانی زانو:

علل اصلی ایجاد این بیماری هنوز مشخص نیست اما فاکتور های زیر می توانند احتمال وقوع آن را افزایش دهند:

  1. آسیب های منیسک و سابقه جراحی و خارج سازی منیسک (مخصوصا ریشه خلفی منیسک داخلی)
  2. آسیب های تروماتیک زانو
  3. پوکی استخوان

علائم:

اولین علامت این بیماری شروع ناگهانی درد در زانو می باشد. این درد هنگام تحمل وزن ، بالا رفتن از پله و در شب ها افزایش می یابد. درد معمولا محدود به محل ضایعه می باشد. علائم دیگر عبارتند از :

ادامه مطلب

تورم زانو (knee effusion)


تورم زانو یا افیوژن زانو زمانی رخ می دهد که مایع مفصلی (synovial fluid)، بیش از حد طبیعی داخل یا پیرامون مفصل زانو تجمع می یابد.

تورم یا افیوژن زانو

تورم زانو می تواند پیامد عفونت، التهاب و همارتروز (خونریزی داخل مفصل) باشد. تورم مفصل زانو عملکرد و محدوده حرکت زانو را کاهش می دهد. بیمار به دشواری می تواند زانوی خود را کاملا خم یا صاف کند.

تورم زانو با توجه به علت به وجود آورنده آن گاهی با هیچ علامت دیگری همراه نیست و گاهی می تواند با علا ئم زیر همراهی داشته باشد:

  1. درد: در برخی بیماری ها درد فقط در حالت ایستاده و تحمل وزن بیمار و در برخی دیگر درد در وضعیت های ددیگر نیز وجود دارد.
  2. محدودیت حرکتی
  3. کبودی
  4. احساس سنگینی و تورم زانو

 

علل تورم زانو:

  •  التهاب زانو:

 دور تا دور مفصل زانو را لایه ای به نام غشای سینوویال می پوشاند که یکی از وظایف آن تولید مایع سینوویال (مایع مفصلی) به منظور روان کردن حرکت مفصل و کاهش اصطکاک می باشد. بیماری های التهابی می توانند با ایجاد التهاب در غشای سینوویال باعث افزایش تولید مایع سینوویال و در نتیجه تورم زانو می شوند.برخی از این بیماری ها عبارتند از :

  1. آرتریت روماتوئید (روماتیسم)
  2. استئوآرتریت (آرتروز)
  3. نقرس
  4. نقرس کاذب

 

تورم زانو در آرترید روماتوئید

 

  • عفونت مفصل زانو (آرتریت سپتیک):

بیماری کیست بیکر (Baker’s cyst)

کیست بیکر ( Baker’s cyst )


بیماری کیست بیکر (Baker's cyst)

کیست بیکر ( bakers cyst ) یا کیست پشت زانو برآمدگی است که بر اثر تجمع مایع مفصلی در قسمت پشتی کپسول مفصلی زانو (ناحیه پوپلیتئال Popliteal area) ایجاد می شود، از این رو به آن کیست پوپلیته یا پوپلیتئال هم می گویند.تقریبا هر عاملی که موجب تورم زانو و افزایش مایع  مفصلی زانو شود می تواند باعث ایجاد کیست بیکر شود. به طور کلی پاتولوژی های شایع همراه عبارتند از : پارگی های منیسک ها ، ضایعات غضروفی ، سینوویت مفصلی زانو ، آرتریت روماتویید و  استئوآرتریت زانو.
میزان شیوع کیست بیکر در مطالعات مختلف متفاوت بوده و ۳۲ – ۵ درصد گزارش شده است.

کیست بیکر

کیست بیکر

این کیست ها می توانند باعث درد متوسط زانو در خلف زانو و محدودیت در انتهای حرکات زانو شوند.

علایم و نشانه‌ها شامل:

ادامه مطلب