متخصص ارتوپدی

متخصص ارتوپدی و فوق تخصص جراحی زانو

متخصص ارتوپدی

متخصص ارتوپدی و فوق تخصص جراحی زانو

پارگی منیسک زانو | عوارض منیسکتومی زانو

پارگی منیسک زانو | عوارض منیسکتومی زانو

پارگی منیسک زانو | عوارض منیسکتومی زانو : آسیب منیسک یک آسیب شایع زانو است. امکان بروز پارگی منیسک حتی در سنین کودکی، نوجوانی و بزرگسالی نیز وجود دارد .

پارگی منیسک زانو

پارگی های منیسک در افراد جوان معمولا به دلیل چرخش ناگهانی زانو، ورزش های رقابتی، هنگام ورزش‌های پرتحرک که در آنها حرکات چرخشی مکرر تکرار می‌شوند، ایجاد می شود و اغلب در افرادی اتفاق می افتد که دچار ناپایداری های زانو (مثل پارگی رباط) و یا ضعف عضلات اطراف زانو هستند. پارگی منیسک زانو در افراد مسن‌تر به صورت  پارگی های دژنراتیو عرضی یا کندگی ریشه منیسک بروز می کند.

نمای MRI پارگی منیسک- نمای آرتروسکوپی پارگی منیسک

 

بیماران دچار پارگی منیسک اغلب از درد و علائم مکانیکی در زانو شکایت دارند. آنها ممکن است احساس کلیک کردن یا قفل شدن زانو را در حین حرکت توصیف کنند. علاوه بر این، معمولاً تورم متناوب با یا بدون درد بعد از فعالیت ورزشی را ذکر می کنند.

هنگام معاینه این بیماران، حساس ترین یافته معاینه فیزیکی، حساسیت دردناک در امتداد خطوط مفصل داخلی و یا جانبی است. دامنه حرکت معمولاً طبیعی یا کمی محدود است.

روش های درمان

با وجود رایج بودن پارگی های منیسک، این پارگی ها همیشه علامت دار نمی شوند. در موارد پارگی شدید منیسک زانو که زندگی را برای فرد مشکل می کند و درمان های غیرجراحی تاثیری در بهبود علائم نداشته اند و 3-6 ماه ادامه داشته باشد، درمان جراحی آرتروسکوپی توصیه می شود. مهمترین این علائم درد زانو، قفل شدن زانو، خالی شدن زانو و تورم گاهگاهی آن است.



جهت مطالعه ادامه این مطلب به  پارگی منیسک زانو (عوارض منیسکتومی زانو)  مراجعه نمایید.

دکتر مهران سلیمانها:

متخصص ارتوپدی – فوق تخصص جراحی زانو در رشت


تاثیر ورزش های تقویت کننده ی عضلات در بیماران مبتلا به استئوآرتریت زانو

تاثیر ورزش های تقویت کننده ی عضلات در بیماران مبتلا به استئوآرتریت زانو

استئوآرتریت زانو شایع ترین بیماری مفصلی است که با تخریب پیشرونده غضـروف مفصلی مشخص می شود و می تواند منجر به ناتوانی، مشکلات جسمی و تحمیل هزینه برای خانواده و جامعه شود. لذا پیدا کردن روش درمانی که بتواند در کاهش عوارض این بیماری موثر باشد از اهمیت زیادی برخوردار است

علائم اسـتئوآرتریت زانو شامل درد، خشکی صبحگاهی ، محدودیت حرکات مفصلی و حساسیت در خط مفصلی می باشد. گاهی خشکی صبحگاهی مفصل زانو ممکن است با درد و التهاب همراه باشد و هنگام وزن گذاری روی زانو، راه رفتن و یا ایستادن ایجاد درد و ناراحتی کند.

اسـتئوآرتریت زانو


خشکی صبحگاهی مفصل زانو به ویژه در افراد مسن ( به علت فرسایش مفصل ، ضعف عضلات و سفتی تاندون های اطراف زانو) یک عارضه ای طبیعی است . علاوه براین خشکی صبحگاهی مفصل زانو می تواند علامتی برای سایر بیماری های مفصلی (مانند آرتریت روماتوئید، آرتریت پسوریاتیک …)، لوپوس، بورسیت (التهاب بورس مفاصل)، نقرس نیز باشد.

نقایص پاتوفیزیولوژیکی استئوآرتریت زانو به صورت ضعف و آتروفی عضلات اطراف زانو به خصوص عضله چهارسرران، بی ثباتی مفصلی و کاهش دامنه حرکتی می باشد.

اسـتئوآرتریت زانو


به طور کلی خشکی مفاصل ، فاکتور خطر برای آسیب مفاصل در آینده نزدیک است. بنابراین مراجعه به پزشک و معاینه بالینی و در برخی موارد انجام آزمایشات با هدف تعیین علت این عارضه ضروری است.



جهت مطالعه ادامه این مطلب به  تاثیر ورزش های تقویت کننده ی عضلات در بیماران مبتلا به استئوآرتریت زانو  مراجعه نمایید.

دکتر مهران سلیمانها:

متخصص ارتوپدی – فوق تخصص جراحی زانو در رشت

تاندونوپاتی همسترینگ

تاندونوپاتی همسترینگ

تاندونوپاتی همسترینگ : عضلات همسترینگ گروهی از ماهیچه ها (Biceps Femoris، Semitendinosus ،  Semimembranosus ) و تاندون ها در قسمت پشت ران هستند که برای پریدن، دویدن و راه رفتن ضروری می باشند.

عضلات همسترینگ از پایین لگن و در محلی به نام توبروزیته ایسکیال (برآمدگی استخوانی کوچک در پایین لگن، درست زیر باسن) شروع می شوند، از مفصل زانو عبور کرده و به پایین ساق پا ختم می شوند. تاندون های همسترینگ از بافت سخت و همبند تشکیل شده اند که فیبرهای عضلانی ماهیچه های همسترینگ را به لگن، زانو و ساق پا متصل می کنند.

عضلات همسترینگ

 

عضلات همسترینگ

التهاب تاندون همسترینگ

التهاب تاندون همسترینگ، تاندونوپاتی یا تاندونیت همسترینگ به عنوان یکی از عوامل دردهای خلفی مفصل ران در حالت نشسته و یا مرتبط با فعالیت شناخته می شود.

تاندون همسترینگ

 

وقتی التهاب تاندون همسترینگ رخ می دهد، در حقیقت به یک یا هر دو تاندون همسترینگ که بخشی از باند ضخیم عضلات و تاندون ها که در پشت زانو قرار گرفته اند، آسیب رسیده است.



جهت مطالعه ادامه این مطلب به تاندونوپاتی همسترینگ مراجعه نمایید.

دکتر مهران سلیمانها:

متخصص ارتوپدی – فوق تخصص جراحی زانو در رشت

پارگی منیسک خارجی (Lateral Meniscus Tear)

پارگی منیسک خارجی (Lateral Meniscus Tear)

پارگی منیسک خارجی : هر مفصل زانو دارای دو ساختار غضروفی هلالی است که منیسک خارجی (lateral meniscus) و داخلی (medial meniscus) را تشکیل می دهد. منیسک داخلی در قسمت داخلی زانو و منیسک خارجی در سمت بیرونی زانو قرار دارد. هر دو ساختار به عنوان ضربه گیر داخل مفصل، بین استخوان ران و تیبیا عمل می کنند.

منیسک زانو

 

منیسک خارجی بیضی‌تر و عریض تر از منیسک داخلی است ، نسبت به منیسک داخلی سطح بیشتری از پلاتوی تیبیا را پوشش می‌دهد. وظیفه منیسک خارجی زانو تنظیم حرکت مفصل و جذب ضربه است.

منیسک زانو

آسیب منیسک خارجی :

آسیب های منیسک خارجی غیرمعمول نیست و می تواند جزئی یا شدید باشد

این عارضه می تواند به طور ناگهانی در اثر یک آسیب تروماتیک ، یک حرکت چرخشی اجباری یا پیچ خوردگی در زانو رخ می دهد، یا ممکن است به دلیل کاهش خاصیت ارتجاعی مینیسک به تدریج بر اثر ساییدگی ایجاد شود.

این عارضه یکی از علل بروز درد در  ناحیه بیرونی زانو می باشد.



جهت مطالعه ادامه این مطلب به مقاله پارگی منیسک خارجی مراجعه نمایید.

دکتر مهران سلیمانها:

متخصص ارتوپدی – فوق تخصص جراحی زانو در رشت