متخصص ارتوپدی

متخصص ارتوپدی و فوق تخصص جراحی زانو

متخصص ارتوپدی

متخصص ارتوپدی و فوق تخصص جراحی زانو

تمرینات اصلی فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل زانو

تمرینات اصلی فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل زانو

جراحی تعویض کامل مفصل زانو یکی از موفق ترین اعمال جراحی است که با استفاده از آن سطح مفصلی استخوان های ران و ساق در مفصل زانو با ایمپلنت جایگزین می شود. و فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل زانو یکی از تمرینات مهمی است که در روند بهبود نقش مهمی دارد.

جراحی تعویض مفصل زانو

با توجه به افزایش نیاز افراد به جراحی تعویض کامل مفصل زانو ، آموزش بازتوانی و کسب آگاهی در زمینه مراقبت ها و تمرینات ضروری پس از این جراحی ، بر پیامدها و نتایج این جراحی موثر است.

تمرینات فیزیوتراپی


فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل زانو



یکی از نکات مهم پس از جراحی تعویض کامل مفصل زانو فیزوتراپی مناسب است که نقش مهمی در کاهش درد، تورم ، بهبود دامنه حرکتی مفصل زانو و کاهش مدت دوره نقاهت بعد از جراحی دارد و می تواند در به دست آمدن نتیجه مطلوب عمل و ارتقا کیفیت زندگی فرد بسیار موثر باشد.

با چند حرکت ساده فرد می تواند فیزوتراپی مناسب را در منزل انجام دهد.

در اغلب موارد بنا به توصیه پزشک فرد باید در اسرع وقت حرکات را آغاز کند.




جهت مطالعه ادامه این مطلب به تمرینات اصلی فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل زانو مراجعه نمایید.

دکتر مهران سلیمانها:

متخصص ارتوپدی – فوق تخصص جراحی زانو در رشت

اسپاسم و گرفتگی عضلات اطراف زانو

اسپاسم و گرفتگی عضلات اطراف زانو

اسپاسم و گرفتگی عضلات زانو یکی از شایع ترین مشکلات ناحیه زانو است. این گرفتگی یا اسپاسم به صورت انقباض غیرقابل‌کنترل و غیرارادی عضلات ناحیه زانو بروز می یابد. در برخی موارد، افراد در هنگام خواب دچار اسپاسم می‌شوند و درد ناشی از گرفتگی ممکن است باعث بیدار شدن و اختلال در خواب شود.

اسپاسم و گرفتگی عضلات اطراف زانو

این عارضه متفاوت از قفل شدگی زانو است. به طور کلی گرفتگی عضلات زانو مربوط به عناصر خارج مفصلی مانند عضلات و تاندون ها و برخی لیگامان های خارج مفصلی است اما قفل شدن مفصل مربوط به عناصر درون مفصل مانند منیسک و برخی لیگامانهای داخل مفصلی و نیز قطعاتی از بافت‌های شل شده غضروف است که در داخل مفصل گرفتار می‌شوند.


علل گرفتگی عضلات اطراف زانو

معمولا اسپاسم ها و گرفتگی های عضلات زانو به علت خستگی یا فشار عضلانی و یا آسیب شدید ناگهانی ناحیه زانو ایجاد می شود. در این شرایط فعالیت زیاد مفصل زانو و عضلات اطراف آن باعث خستگی مفرط این عضلات و ایجاد التهاب در آنها شده و در نتیجه اسپاسم و گرفتگی عضلات ناحیه زانو می شود.



جهت مطالعه ادامه این مطلب به اسپاسم و گرفتگی عضلات اطراف زانو مراجعه نمایید.

دکتر مهران سلیمانها:

متخصص ارتوپدی – فوق تخصص جراحی زانو در رشت

فیزیوتراپی پس از جراحی بازسازی رباط صلیبی

فیزیوتراپی پس از جراحی بازسازی رباط صلیبی : بازتوانی درست بعد از جراحی بازسازی ACL، نقش مهمی در دستیابی به نتیجه مطلوب و عملکرد زانوی جراحی شده دارد. فیزیوتراپی بعد از جراحی بازسازی رباط صلیبی قدامی بر بازیابی دامنه حرکت کامل زانو تمرکز دارد و به تسکین درد زانو، تورم، انقباض عضلانی، تقویت زانو و بازگشتن به سطح طبیعی فعالیت فرد کمک می کند.

ACL سالم (نمای MRI)

ACL آسیب دیده (نمای MRI)

گرافت های مختلفی برای بازسازی ACL آسیب دیده استفاده می شود، متداول ترین آنها اتوگرافت (استخوان کشکک و همسترینگ) و گاهی آلوگرافت (گرفته شده از جسد) است. از نظر نوع گرافت استفاده شده، هیچ تفاوت اساسی در رویکرد فیزیوتراپی پس از جراحی بازسازی ACL وجود ندارد.

هدف برنامه توانبخشی بر اساس اکستنشن زودهنگام زانو ، تحمل وزن ، تمرینات تقویتی و اکستنشن انتهایی زانوی تحت جراحی همانند زانوی سمت مقابل است.

مطابق با دستورالعمل های توانبخشی ACL یک برنامه فیزیوتراپی خوب به دستیابی به اهداف هفته به هفته بستگی دارد.

هفته 2-1 بعد از جراحی بازسازی ACL


انقباض عضله چهار سر ران

برای انجام این تمرین روی سطح صاف به شکلی که زانوی عمل شده کاملا اکستند (باز شده) قرار بگیرد، عضله چهار سر ران (عضله ی جلوی ران) پای عمل شده را بدون تکان دادن پا به آرامی منقبض کنید. انقباض تا ۱۰ ثانیه ادامه پیدا می کند و سپس 10 ثانیه استراحت می کند. این حرکت ۱۰ مرتبه تکرار می شود. این حرکت به حفظ قدرت عضله چهار سر ران کمک می کند.



جهت مطالعه ادامه این مطلب به فیزیوتراپی پس از جراحی بازسازی رباط صلیبی مراجعه نمایید.

دکتر مهران سلیمانها:

متخصص ارتوپدی – فوق تخصص جراحی زانو در رشت


پارگی ACL

پارگی ACL

پارگی ACL : پارگی های مزمن رباط صلیبی قدامی (ACL)  به دلیل نادیده گرفتن آسیب های رباط صلیبی و عدم درمان به موقع آن ایجا می شوند.

عوارض ناشی از پارگی های مزمن ACL می توانند منجر به تشدید آسیب و اختلال عملکرد مفصل زانو شوند.


پارگی ACL - نمای MRI


پس از آسیب ACL و کاهش تورم اولیه ، درمان (چه به صورت جراحی و چه غیرجراحی) باید در نزدیک ترین زمان ممکن بنا به تشخیص پزشک انجام گیرد. عدم درمان مناسب و به موقع رباط صلیبی آسیب‌دیده می‌تواند خطر مشکلات بعدی در زانو را بیشتر کند، که مهمترین آنها احساس ناپایداری و لقی مفصل زانو است. زانو ممکن است هر چند وقت یکبار پیچ خورده و متورم و دردناک شود. درد مزمن، ناپایداری زانو، کاهش میزان فعالیت و آسیب به دیگر قسمت‌های زانو مانند منیسک‌ها (به خصوص منیسک داخلی) و آسیب غضروف مفصلی زانو از عوارض پارگی مزمن ACL  می باشند .

نمای ضایعه غضروفی کندیل داخلی فمور

مشکلات ایجادشده در موارد پارگی مزمن ACL زانو شامل موارد زیر هستند:


  • عدم درمان پارگی ACL باعث ناپایداری بیشتر و تشدید علائم می گردد.



جهت مطالعه ادامه این مطلب به پارگی ACL مراجعه نمایید.

دکتر مهران سلیمانها:

متخصص ارتوپدی – فوق تخصص جراحی زانو در رشت


عوارض و مشکلات کشکک زانو

عوارض و مشکلات کشکک زانو

سطح مفصلی کشکک زانو (پاتلا) در حالت نرمال V شکل است. اما در برخی افراد ممکن است حالت نرمال را نداشته باشد و این عارضه می تواند مادرزادی و یا در اثر یک آسیب رخ دهد. در این مقاله به بیان عوارض و مشکلاتی که می تواند در کشکک زانو به وجود آید می پردازیم.

دیسپلازی کشکک (patellar dysplasia)

سطح مفصلی کشکک زانو (پاتلا) در حالت نرمال V شکل است. در بعضی از افراد سطح مفصلی کشکک زانو به شکل L یا کاملاً مسطح می باشد که باعث می شود کشکک به درستی در شیار تروکلئار استخوان ران قرار نگیرد . این حالت دیسپلازی پاتلار یا بد شکلی سطح کشکک نامیده می شود.

این ناهنجاری ممکن است به تنهایی یا در ارتباط با سایر ناهنجاری های مادرزادی وجود داشته باشد ، در برخی افراد شیار تروکلئار کم عمق یا صاف است که دیسپلازی تروکلئار   (trochlear dysplasia)  نامیده می شود.

چنانچه دیسپلازی تروکلئار به همراه دیسپلازی پاتلا در فرد مشاهده شوند patellofemoral dysplasia نامیده می شود.


دیسپلازی کشکک


patellofemoral dysplasia



جهت مطالعه ادامه این مطلب به عوارض و مشکلات کشکک زانو مراجعه نمایید.

دکتر مهران سلیمانها:

متخصص ارتوپدی – فوق تخصص جراحی زانو در رشت