متخصص ارتوپدی

متخصص ارتوپدی و فوق تخصص جراحی زانو

متخصص ارتوپدی

متخصص ارتوپدی و فوق تخصص جراحی زانو

عمل جراحی تعویض مفصل زانو و بازگشت به فعالیت

بازگشت به فعالیت پس از عمل جراحی تعویض مفصل زانو

پس از عمل تجراحی تعویض مفصل زانو ، بازگشت به فعالیت‌های روزمره زمان می‌برد. حتی اگر بتوانید بیشتر فعالیت‌ها را از سر بگیرید، بهتر است از انجام کارهایی که فشاری بیش از حد بر مفصل زانوی  تعویض شده وارد می‌کند، اجتناب کنید.

عمل جراحی تعویض مفصل زانو استئوآرتریت زانو

عمل جراحی تعویض مفصل زانو

بازتوانی بعد از عمل جراحی تعویض مفصل زانو

مشارکت فعال بیمار در روند بهبودی می‌تواند کمک کند زودتر به سلامتی کامل برسد و نتیجه موفقیت آمیزتری را تضمین نماید. بنابراین آموزش بازتوانی و کسب آگاهی در زمینه مراقبت ها و تمرینات ضروری پس از جراحی تعویض مفصل زانو، بر پیامدها و نتایج این جراحی موثر است.

در اغلب موارد بنا به توصیه پزشک فرد باید در اسرع وقت حرکات را آغاز کند. با چند حرکت ساده فرد می تواند فیزوتراپی مناسب را در منزل را شروع کند. این حرکات به افزایش گردش خون در پاها کمک می‌کند، که برای جلوگیری از لخته شدن خون بسیار مهم است. همچنین باعث تقویت عضلات می‌شود و کمک می کند فرد هر چه زودترتوان حرکت کردن خود را بازیابد.

عمل جراحی تعویض مفصل زانو بالا و پایین آوردن مچ پا یا Ankle pump

برای خواندن ادامه مطلب به مقاله عمل جراحی تعویض مفصل زانو و بازگشت به فعالیت مراجعه کنید

دکتر سلیمانها

متخصص ارتوپدی و فوق تخصص جراحی زانو ( mehran soleymanha )
استاد تمام گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و عضو انجمن جراحان زانو و آسیب های ورزشی
کلینیک زانوی رشت (rasht knee clinic)

ناپایداری کشکک زانو و علل آن

ناپایداری کشکک زانو   

ناپایداری کشکک زانو - درحالت اکستنشن کامل زانو ، کشکک در بالای شیار تروکلئار بر روی یک پد چربی قرار می گیرد.  وقتی زانو خم می شود، کشکک بر روی شیار تروکلئار قرار می گیرد. ناپایداری کشکک زانو زمانی رخ می‌دهد که کشکک از جای طبیعی خود واقع در شیار تروکلای استخوان ران (که شکاف V شکل در جلوی استخوان ران است) خارج شود.

ناپایداری کشکک زانو

علت ناپایداری کشکک زانو   

  • این عارضه معمولا در اثر ترومای مستقیم بر روی زانو و یا چرخش یا خم شدن ناگهانی پا به وجود می آید.
  • علاوه براین ، کشکک زانو در برخی از افراد به صورت مزمن ناپایدار است. دلیل این امر می تواند شکل نامناسب ساختمان استخوان ها مانند کم عمق بودن شیار تروکلئا و یا شل بودن بافت های اطراف آن باشد.

ناپایداری کشکک زانو


برای خواندن ادامه مقاله روی ناپایداری کشکک زانو و علل آن کلیک کنید.


دکتر سلیمانها

متخصص ارتوپدی و فوق تخصص جراحی زانو ( mehran soleymanha )
استاد تمام گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و عضو انجمن جراحان زانو و آسیب های ورزشی
کلینیک زانوی رشت (rasht knee clinic)


پارگی رباط صلیبی قدامی (ACL) و ورزش پس از آن

بازگشت به ورزش بعد از پارگی رباط صلیبی قدامی (ACL)

پارگی رباط صلیبی قدامی (ACL) یکی از شایع‌ترین آسیب‌های زانو مخصوصا در ورزشکاران جوان است.

پارگی رباط صلیبی قدامی (ACL) علل مختلفی دارد. معمولاً در اثر برخورد، تصادفات یا تغییر جهت سریع و ناگهانی زانو. خصوصا حین فعالیت های ورزشی رخ می‌دهد. عواملی که می‌توانند به پارگی رباط ACL منجر شوند عبارتند از:

  • گردش ناگهانی بدن در حین حرکت که باعث چرخش یا خم شدن زانو به یک طرف می‌شود
  • تغییر سریع جهت حرکت زانو (مانند تغییر جهت در دویدن)
  • فشار شدید بر روی زانو در اثر سقوط یا برخورد مستقیم. ( معمولا در اثر یک ضربه‌ی مستقیم. و در نتیجه‌ی آن باز شدن بیش از حد زانو. یا خم شدن آن به طرف داخل (به سمت پای مقابل) ایجاد می‌شود.)

پارگی رباط صلیبی قدامی (ACL)

علائم و نشانه‌های پارگی رباط ACL:

شامل:

  • موارد شنیدن صدا در زانو هنگام وقوع آسیب
  • درد شدید و ناگهانی در زانو
  • تورم زانو
  • عدم پایداری و ثبات زانو در حرکات جلو و عقبی
  • محدودیت در حرکت زانو است.

پارگی رباط صلیبی قدامی (ACL)

تشخیص پارگی رباط ACL توسط پزشک با استفاده از بررسی شرح حال بیمار، معاینه بالینی زانو و انجام تستهای تست های ارزیابی آسیب های لیگامانی زانو، تصویربرداری مانند MRI و آرتروسکوپی انجام می شود.

پارگی رباط صلیبی قدامی - نمای MRI

مطالعات بسیاری نشان داده اند که پارگی پارگی رباط ACL می تواند آغاز آسیب های دیگری در زانو گردد، مهمترین این آسیب ها پارگی های ثانوی منیسک و آسیب های غضروفی می باشند. که در صورت پدیدار شدن ، حتی بعد از بازسازی رباط صلیبی جلویی دیگر هرگز زانو به سطح سلامتی قبلی خود باز نخواهد گشت. و در نهایت می تواند منجر به بروز آرتروز زودرس زانو گردد.


برای خواندن ادامه مقاله روی پارگی رباط صلیبی قدامی (ACL) و ورزش پس از آن بزنید.


دکتر سلیمانها

متخصص ارتوپدی و فوق تخصص جراحی زانو ( mehran soleymanha )
استاد تمام گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و عضو انجمن جراحان زانو و آسیب های ورزشی
کلینیک زانوی رشت (rasht knee clinic)

ناپایداری مفصل زانو - علت و درمان

علت و درمان ناپایداری زانو

ناپایداری مفصل زانو - آسیبهای وارد شده به مفصل زانوها اغلب منجر به ازدست‌رفتن تعادل و مشکلاتی حین حرکت می شوند. این عارضه با نشانه‌هایی مانند احساس شل بودن ساختارهای داخل زانو، احساس یا شنیدن کلیک از زانو، درد (ممکن است خفیف، متوسط یا خیلی شدید باشد)، احساس خالی‌کردن زانو، تورم متناوب و جمع شدن مایع داخل مفصل زانو همراه است.

ناپایداری مفصل زانو

ناپایداری زانو، با توجه به علت بروز و شدت عارضه، بر سطح فعالیتهای روزانه یا کیفیت زندگی فرد تاثیر می گذارد. در صورت عدم درمان به موقع و نادیده گرفتن عارضه، می تواند در درازمدت منجر به ساییدگی مزمن غضروف مفصل (استئوآرتریت) شود و بروز آسیب جدی و غیر قابل برگشت در ناحیه زانو گردد.

احتمال بروز ناپایداری زانو در ورزشکاران،  افرادی که کار فیزیکی سخت انجام می دهد و از زانوی خود استفاده بیش می کنند، افراد دچار اضافه وزن یا چاقی شدید، افراد مسن با ضعف عضلانی و نیز افراد با سابقه قبلی آسیب مفصل بیشتر است.

علت ناپایداری زانو

ضربه ناگهانی، کشش بیش از حد و یا آسیب رباط های صلیبی یا جانبی ، آسیب منیسک و آسیب کشکک از اصلی ترین علت های ایجاد ناپایداری زانو هستند. همچنین ضعف مادرزادی یا اکتسابی ماهیچه ها و رباط ها نیز می تواند باعث بی ثباتی، ناپایداری و خالی شدن زانو شوند. شایع ترین عوامل ایجاد ناپایداری زانو عبارتند از:

  • ضعف عضله چهارسرران یا همسترینگ
  • پارگی رباط های نگهدارنده زانو : پارگی جزئی یا کامل هر یک از رباط های زانو ACL، PCL ، MCL و یا LCL ( به دلایل مختلف مانند ساییدگی و پارگی، استرس ناگهانی یا ضربه مستقیم)، معمولاً باعث بی ثباتی زانو و درد می شود. اگر پارگی مختصر باشد یا فرد دچار پیچ خوردگی جزئی باشد، درمان های غیرجراحی ممکن است به خوبی جواب دهند. در موارد پارگی کامل تقریباً همیشه نیاز به جراحی است.
  • پارگی تاندون کشکک و ناپایداری کشکک : رباط‌ها و تاندون‌ها به نگه داشتن کشکک در جای خود کمک می‌کنند ، چنانچه در اثر یک آسیب تروماتیک یا ساییدگی شل یا پاره شوند، می تواند باعث بی‌ثباتی کشکک و در رفتگی آن به طرف خارج زانو شود. ژنتیک و ساختار استخوانی فرد نیز ممکن است باعث بی ثباتی کشکک شود.

بی‌ثباتی کشکک


برای خواندن ادامه مطلب به ناپایداری مفصل زانو - علت و درمان مراجعه کنید.


دکتر مهران سلیمانها: 

متخصص ارتوپدی – فوق تخصص جراحی زانو در رشت