متخصص ارتوپدی

متخصص ارتوپدی و فوق تخصص جراحی زانو

متخصص ارتوپدی

متخصص ارتوپدی و فوق تخصص جراحی زانو

جراحی مجدد تعویض مفصل زانو در پی عفونت

جراحی مجدد تعویض مفصل زانو در پی عفونت

باوجود اینکه پروتزهای مورد استفاده در جراحی تعویض مفصل زانو به گونه ای طراحی شده اند که ماندگاری طولانی مدت داشته باشند، اما در برخی موارد ممکن است مفصل زانوی تعویض شده دچار مشکلاتی شده و عملکرد پروتز موجود با اختلال مواجه شود و در نهایت جراحی تعویض مجدد مفصل زانو (revision) ضرورت یابد. هدف از جراحی مجدد تعویض مفصل زانو، جبران توانایی حرکتی مفصل درگیر و درمان عوارض بوجود آمده می باشد. این عوامل می توانند شامل مواردی نظیر عفونت، محدودیت حرکت، شل شدن مفصل مصنوعی، شکستگی های اطراف زانو، ناپایداری باشند.

عفونت پس از جراحی تعویض مفصل زانو

هیچ جراحی ای بدون ریسک نیست. در درصد کمی از بیماران (1-3 درصد) پس از جراحی تعویض مفصل زانو امکان ایجاد عفونت وجود دارد. عفونت ممکن است روی زخم محل جراحی و یا در عمق زانو اطراف مفصل مصنوعی ایجاد شود. گاهی عفونت بلافاصله بعد از جراحی رخ می دهد و گاهی بعد از مرخص شدن و رفتن به خانه ایجاد می شود. در برخی موارد نیز ممکن است عفونت سال ها پس از جراحی رخ دهد.

عفونت پس از جراحی تعویض مفصل زانو

در صورت عفونت، مفصل زانوی بیمار دردناک و دچار محدودیت حرکت می شود. حتی در صورتی که پروتز به استخوان محکم فیکس شده باشد، درد، التهاب و ترشح عفونی از زخم، انجام تعویض مجدد زانو را غیر قابل اجتناب می کند.

جراحی مجدد تعویض مفصل زانو در پی عفونت

  • درصورت پیدایش علائم در کمتر از یک ماه پس از جراحی و یا بروز علائم حاد، جراحی مجدد به صورت شستشو و برداشت بافت عفونی و 4 – 6 هفته آنتی بیوتیک وریدی می باشد و پروتز قبلی خارج نمی شود.
  • در صورت بروز عفونت بعد از یک ماه یا عفونت مزمن، جراحی مجدد تعویض مفصل زانو می تواند در یک یا دو مرحله انجام شود که اغلب جراحان روش دو مرحله ای را ترجیح می دهند. در این روش ابتدا متخصص ارتوپدی، پروتز قدیمی را برداشته و پس از تمیز کردن کامل مفصل از بافت های آلوده و شستشوی کامل سیمان مخصوص ارتوپدی که حاوی آنتی بیوتیک است را در محل گذاشته و زخم را می دوزد و سپس درمان آنتی بیوتیک شروع خواهد شد. پس از اطمینان از کنترل عفونت در هفته ششم به بعد، سیمان را خارج کرده و پروتز جدید را در محل قرار می دهد.

جراحی مجدد تعویض مفصل زانو در پی عفونت


جهت مطالعه ادامه این مطلب به جراحی مجدد تعویض مفصل زانو در پی عفونت مراجعه نمایید.

دکتر مهران سلیمانها: 

متخصص ارتوپدی – فوق تخصص جراحی زانو در رشت

تعویض مفصل زانو با استفاده از پروتز LCCK

تعویض مفصل زانو با استفاده از پروتز LCCK

نتیجه موفقیت آمیز آرتروپلاستی کامل زانو (TKA) دستیابی به دامنه حرکت، تعادل کافی و اصلاح بدشکلی است. یکی از مهمترین نکات در جراحی تعویض مفصل زانو، انتخاب مناسب پروتز زانو است. انواع مختلفی از پروتزهای زانو وجود دارد که بنا به تشخیص پزشک معالج در جراحی تعویض مفصل زانو مورد استفاده قرار می گیرند. انتخاب نوع پروتز در جراحی تعویض مفصل زانو غالبا بر اساس فاکتورهای زیر صورت می گیرد:

  • میزان دفورمیتی، انحراف و آناتومی زانو
  • سن
  • سطح فعالیت
  • وزن
  • بیماری های زمینه ای و وضعیت سلامت عمومی

پروتزهای (constrained) LCCK  

بطور کلی پروتزهای LCCK از پایداری بیشتری برخوردار هستند. در این نوع پروتز، دو جزء پروتز استم های مخصوص دارند که میله هایی فلزی است که هم در قسمت فمور و هم در قسمت تیبیبا در داخل کانال استخوانی قرار می گیرند و بین آنها یک پلی اتیلن مخصوص قرار می گیرد که باکس بزرگی دارد و مانع از ناپایداری داخلی مفصل و همچنین انحراف زانو درطول زمان می شود.

تعویض مفصل زانو با استفاده از پروتز LCCK 

مواردی که استفاده از پروتز LCCK توصیه می شود معمولا شامل:

  • در بیماران دچار آرتروز شدید با تغییر شکل و انحراف محور زیاد اندام تحتانی و یا همراه با ناپایداری قابل توجه، استفاده از پروتز های معمولی جهت تعویض مفصل زانو امکانپذیر نیست. در این افراد نیاز بیشتری به پایداری مفصل وجود دارد بنابراین در این بیماران پروتز های پیچیده تر به اصطلاح constrained یا پروتزهای LCCK به کار برده می شود.

تعویض مفصل زانو با استفاده از پروتز LCCK

  • همچنین این نوع پروتزها برای آسیب های لیگامانی شدید (مانند پارگی MCL و LCL ) که در گذشته رخ داده اند نیز کاربرد دارد.


جهت مطالعه ادامه این مطلب به تعویض مفصل زانو با استفاده از پروتز LCCK مراجعه نمایید.

دکتر مهران سلیمانها: 

متخصص ارتوپدی – فوق تخصص جراحی زانو در رشت

جراحی تعویض جزئی مفصل زانو (UKA) برای چه بیمارانی مناسب است؟

جراحی تعویض جزئی مفصل زانو (UKA) برای چه بیمارانی مناسب است؟

یکی از عمل های جراحی در افرادی که دچار ساییدگی در یک قسمت زانو شده اند و سن پایینی دارند عمل جراحی (Unicompartmental knee arthroplasty (UKA است که جراحی تعویض مفصل جزئی یا نسبی زانو یا همی آرتروپلاستی زانو نیز نامیده می شود.

هدف از این جراحی این است که فقط بخشی از زانو را که آسیب دیده و تخریب شده توسط ایمپلنت جایگزین کرده و قسمت های سالم مفصل را که در طول زمان قابل استفاده هستند حفظ شوند.

جراحی تعویض جزئی مفصل زانو (UKA) 

تعویض مفصل جزئی زانو به اصلاح شکل اندام تحتانی و دامنه حرکت زانوی بیمار کمک می کند.

در افرادی که بجز تغییر شکل و انحراف زانو، در قسمت داخلی زانو مفصل زانو درد هم داشته باشد و یا به صورت همزمان پارگی منیسک داخلی یا ضایعات غضروف مفصلی داشته باشد، پس از بررسی های لازم توسط پزشک در مورد علت ایجاد درد، اگر علت درد زانو شروع آرتروز و سائیدگی در قسمت داخلی مفصل زانو باشد، عمل جراحی UKA توصیه می گردد.

معمولا بیماران در سن 60-35 سال با وزن مناسب کاندید این جراحی می باشند.

جراحی تعویض جزئی مفصل زانو (UKA) 

مزایای عمل جراحی جزئی زانو عبارتند از برش کوچک تر، از دست دادن خون کمتر، درد و تورم کمتر پس از جراحی ، مدت زمان بهبودی کوتاه تر، در این جراحی به دلیل اینکه کل زانو دستخوش تغییر و جایگزینی نشده مکانیک و حرکت مفصل طبیعی تر خواهد بود.

تعویض جزئی زانو برای چه بیمارانی مناسب است؟

درصورتیکه که جراحی تعویض جزئی مفصل زانو (UKA) در بیمارانی که به درستی انتخاب شده اند انجام شود، کاملاً موفقیت آمیز بوده، دارای نرخ بقا مشابه با جراحی تعویض کامل مفصل زانو (TKA) است و نتایج طولانی مدت بسیار خوبی مشاهده شده است. در غیر اینصورت ممکن است منجر به نتایجی با میزان رضایت بخشی کمتر شود. بنابراین ارزیابى کامل توسط جراح ارتوپد، نشان مى دهد که آیا بیمار کاندید مناسبى براى جراحى UKA می باشد یا خیر.


جهت مطالعه ادامه این مطلب به جراحی تعویض جزئی مفصل زانو (UKA) برای چه بیمارانی مناسب است؟ مراجعه نمایید.

دکتر مهران سلیمانها: 

متخصص ارتوپدی – فوق تخصص جراحی زانو در رشت

درمان جراحی اصلاح انحراف زانو

درمان جراحی اصلاح انحراف زانو

انحراف اندام ها از محور مستقیم و افزایش فاصله بین زانوها یا کاهش آنها از جمله نشانه های مشهود ناهنجاری انحراف مفصل زانو می باشد که پای پرانتزی یا زانو ضربدری (ژنوواروس ، ژنووالگوم) نامیده می شود.

varus-valgus


انحراف زانو 

علل مختلف بروز انحراف زانو عبارتند از:

  • انحراف زانو بر اثر آرتروز (در افراد مسن)
  • انحرافاتی که منشاء ژنتیکی در زانو دارد (در کودکان)
  • شکستگی های اطراف زانو
  • عفونت یا تومورهای داخل استخوان
  • استئوکندروز و تخریب صفحه رشد انتهای فوقانی تیبیا
  • بیماری های متابولیک و تغذیه ای مثل راشیتیسم
  • بد جوش خوردن شکستگی های اطراف مفصل زانو
  • بیماری های نادر مثل دیسپلازی های استخوانی و استئوژنزامپرفکتا

عوارض انحراف زانوها

در موارد خفیف انحراف زانو اغلب مشکل خاصی ایجاد نمی کند ولی در موارد شدید یا در مواقعی که بیمار اضافه وزن شدید داشته باشد و یا در سنین بلوغ باشد، به علت اینکه فشار وزن بطور مساوی در سطح غضروف مفصل زانو پخش نمی شود ممکن است عوارضی را به همراه داشته باشد که عبارتند از:

  • تخریب غضروفی و ساییدگی در طرف داخل یا خارج زانو که باعث آرتروز زودرس می گردد
  • آسیب منیسک‌ها و رباط‌های MCL و ACL زانو و در نتیجه ایجاد ناپایداری زانو
  • دردهای انتشاری به مفصل های لگن و یا قوزک پا
  • عدم توزیع وزن نرمال روی کف پا (معمولا ساییدگی لبه خارجی کف کفش مشهود است)


جهت مطالعه ادامه این مطلب به درمان جراحی اصلاح انحراف زانو مراجعه نمایید.

دکتر مهران سلیمانها: 

متخصص ارتوپدی – فوق تخصص جراحی زانو در رشت