متخصص ارتوپدی

متخصص ارتوپدی و فوق تخصص جراحی زانو

متخصص ارتوپدی

متخصص ارتوپدی و فوق تخصص جراحی زانو

کندگی ریشه منیسک

کندگی ریشه منیسک:

برخی از صدمات زانو می تواند با کندگی ریشه منیسک داخلی یا خارجی همراه باشد. ریشه بخشی از شاخ خلفی منیسک است که آن را به قسمت میانی زانو، نزدیک محل اتصال رباط صلیبی خلفی به استخوان تیبیا، متصل می کند. این ریشه ها مهم هستند زیرا آنها باعث ثبات فیبرهای حلقوی محیطی منیسک می شوند، منیسک را در محل خودنگهداری می کنند و مانع از بیرون زدگی منیسک می شوند.

کندگی ریشه منیسک

کندگی ریشه منیسک

هنگامی که ریشه منیسک کنده می شود، اتصال منیسک سست و در عملکرد آن اختلال ایجاد می شود.

ریشه منیسک ترمیم نشده می تواند به اختلال عملکرد زانو و آرتروز منجر شود.

دو گروه متفاوت از بیمارانی که  از پارگی ریشه منیسک رنج می برند وجود دارند:

  • گروه اول متشکل از ورزشکارانی هستند که در حدود ۲۰ سالگی به دنبال تروما دچار آسیب می شوند. این آسیب می تواند شامل پارگی ACL,PCL ودیگر لیگامان ها باشد. دراین  ضربه ها معمولاً ریشه منیسک همرا با لیگامان ها پاره می شود. در این موارد ترمیم منیسک به صورت همزمان پیشنهاد می شود. عدم ترمیم کندگی ریشه منیسک در این شرایط می تواند منجر به آرتروز، عدم موفقیت در بازسازی لیگامانی و … شود.
  • گروه دوم بیمارانی هستند که معمولاً کندگی ریشه منیسک شان در سنین بالا اتفاق می افتد. عواقب این مسئله در این گروه سنی شدید تر است و آرتروز سریعتر اتفاق می افتد.

تشخیص:

ادامه مطلب



دکتر مهران سلیمانها:

متخصص ارتوپدی – فوق تخصص جراحی زانو در رشت


سندرم باند ایلیوتیبیال

سندرم باند ایلیوتیبیال

سندرم باند ایلیوتیبیال : باند ایلیوتیبیال یک نوار لیفی پهن و بلند می باشد که در قسمت خارجی ران از عضله تنسور فاسیا لاتا (tensor fascia lata) شروع شده و در پایین در زیر زانو به سطح خارجی استخوان تیبیا متصل     می شود. باند ایلیوتیببیال از روی سطح خارجی کندیل خارجی استخوان ران عبور می کند.

سندرم ایلیوتیبیال

علت سندروم باند ایلیوتیبیال

حرکاتی که باعث خم و راست شدن زانو می شوند مانند دویدن و دوچرخه سواری، منجر به حرکت عقب و جلو باند ایلیوتیبیال بر روی برجستگی کندیل خارجی استخوان ران می شوند. این حرکات ممکن است بیش از حد تحمل بورس بین باند ایلیوتیبیال و کندیل خارجی استخوان ران بوده، در نتیجه باعث التهاب این بورس می شود و نهایتا موجب درد در این موضع می گردد.

  • پرانتزی بودن زانو می تواند احتمال سایش بین باند ایلیوتیبیال و کندیل خارجی استخوان ران را بیشتر کند.
  • بعضی تغییر شکل های کف پا مانند انحراف کف پا به داخل هم ممکن است موجب بروز بیشتر این بیماری شود.
  • ضعیف بودن عضله گلوتئوس مدیوس در ناحیه باسن هم میتواند موجب بروز این عارضه شود. این عضله موجب چرخش ران به خارج میشود. وقتی عضله کارش را خوب انجام ندهد ران به داخل می چرخد و این چرخش موجب سفت شدن باند ایلیوتیبیال بر روی برجستگی کندیل خارجی استخوان ران می شود. این سفتی سایش را بیشتر کرده و موجب بروز علائم می گردد.

با وجود اینکه هر فردی ممکن است مبتلا به سندرم باند ایلیتیبیال شود اما شیوع این بیماری در دونده هایی که مسیر طولانی می دوند بیشتر است. همچنین دویدن در سرازیری و زمین ناهموار نیز می تواند احتمال ابتلا به این عارضه را افزایش دهد.

سندرم ایلیوتیبیال

علائم سندرم باند ایلیوتیبیال

ادامه مطلب


دکتر مهران سلیمانها:

متخصص ارتوپدی – فوق تخصص جراحی زانو در رشت


بازتوانی بعد از جراحی بازسازی رباط صلیبی قدامی

بازتوانی بعد از جراحی بازسازی رباط صلیبی قدامی

هدف از بازتوانی بعد از جراحی بازسازی رباط صلیبی قدامی این است که محدوده حرکت و قدرت زانو به حالت طبیعی برگشته و همچنین از رباط صلیبی پیوند زده شده، حفاظت گردد.

بازتوانی درست برای موفقیت جراحی بازسازی رباط صلیبی قدامی، حیاتی می باشد.

جراحی بازسازی رباط صلیبی قدامی

بلافاصله بعد از جراحی

مهمترین مرحله بعد از جراحی اکستنشن (باز شدن) کامل زانو می باشد. که به این منظور بلافاصله بعد از جراحی، زانو توسط بریس (زانوبند) در حالت اکستنشن بی حرکت می شود. همچنین به منظور کاهش درد و التهاب از کیسه های یخ استفاده می شود.

زانو بند برای استفاده بعد از جراحی بازسازی رباط صلیبی قدامی

۰ تا ۲ هفته بعد از جراحی

ادامه مطلب



دکتر مهران سلیمانها:

متخصص ارتوپدی – فوق تخصص جراحی زانو در رشت


جراحی بازسازی مجدد رباط صلیبی قدامی


جراحی بازسازی مجدد رباط صلیبی قدامی (ACL Revision)

جراحی بازسازی مجدد رباط صلیبی قدامی (ACL) یکی از رایج ترین جراحی های ارتوپدی می باشد. حدودا ۱۰ درصد از این جراحی ها شکست می خورند که با توجه به تعداد بالای جراحی های بازسازی ACL تعداد قابل توجهی می باشد.

علل شکست جراحی بازسازی رباط صلیبی قدامی

  1. شایع ترین علت شکست بازسازی ACL مشکلات تکنیکی جراحی یا بازتوانی نامناسب پس از جراحی می باشند. جراحی بازسازی ACL، جراحی پیچیده ای می باشد و احتمال اشتباه تکنیکال برای پزشکانی که تجربه ی کمی در انجام بازسازی ACL دارند وجود دارد.

    مشکلات تکنیکال معمول در این جراحی عبارتند از:

  • تونل فمور نامناسب
  • تونل تیبیا نامناسب
  • گرافت (پیوند) نامناسب
  • Impingement (محل قرارگیری نامناسب ACL)

محل نامناسب تونل تیبیا

محل نامناسب تونل تیبیا به همراه گشاد شدگی تونل

تونل فمور بیش از حد عمودی ایجاد شده

  1. دومین علت شایع شکست بازسازی ACL، ناپایداری ثانویه درمان نشده مفصل زانو می باشد.

    علل این ناپایداری عبارتند از:



دکتر مهران سلیمانها:

متخصص ارتوپدی – فوق تخصص جراحی زانو در رشت


انواع گرافت رباط صلیبی قدامی (ACL)

بررسی انواع گرافت رباط صلیبی قدامی : معمولا افراد که دچار پارگی یا آسیب رباط صلیبی قدامی (ACL) می شوند تحت جراحی به نام بازسازی رباط صلیبی قدامی (ACL) قرار می گیرند. این جراحی در صورتی توصیه می شود که پارگی کامل باشد، فرد جوان بوده و از لحاظ فیزیکی سالم باشد.

نمای آرتروسکوپیک ACL

زمانی که تصمیم به جراحی گرفته می شود، باید مشخص گردد که از چه نوع گرافت (Graft) رباط صلیبی استفاده شود. گرافت ACL بافتی است که برای بازسازی رباط جدید استفاده می شود. بازسازی ACL توسط گرافت های مختلفی قابل انجام است که عبارتند از:

اتوگرافت (Autograft) :

استفاده از بافت های خود بیمار جهت ترمیم که بهترین و رایج ترین انتخاب جهت بازسازی بخصوص در جوانان می باشد. مطالعات نشان داده اند که پیوند های اتوگرافت معمولا موفق تر می باشند در نتیجه در دهه های اخیر استفاده از این روش در بیماران مسن تر نیز افزایش یافته است.

برای استفاده از بافت اتوگرافت ۳ گزینه اصلی وجود دارد:

انواع گرافت رباط صلیبی قدامی (ACL) :

انواع اتوگرافت

تاندون همسترینگ :

ادامه مطلب



دکتر مهران سلیمانها:

متخصص ارتوپدی – فوق تخصص جراحی زانو در رشت