متخصص ارتوپدی

متخصص ارتوپدی و فوق تخصص جراحی زانو

متخصص ارتوپدی

متخصص ارتوپدی و فوق تخصص جراحی زانو

آرتروپلاتی های کریستالی (نقرس زانو)

 آرتروپلاتی های کریستالی (نقرس زانو)

آرتروپلاتی های کریستالی (نقرس زانو) به بیماری هایی گفته می شود که رسوب ترکیبات خاص در داخل مفصل زانو باعث پیدایش علائم در مفصل می گردد. شایع ترین آنها نقرس و بعد از آن نقرس کاذب می باشد.


 آرتروپلاتی های کریستالی (نقرس زانو) 

نقرس در ناحیه زانو یک بیماری التهابی است که به‌طور ناگهانی با درد شدید، ورم ، احساس گرما در زانو، قرمزی و التهاب در مفصل زانو همراه است.

علت آرتروپلاتی های کریستالی (نقرس زانو)

آرتروپلاتی های کریستالی (نقرس زانو) به علت افزایش سطح اسید اوریک خون و در نتیجه انباشته شدن کریستال‌های اسید اوریک در داخل فضای مفصل زانو بروز می‌یابد. اسید اوریک یک ماده زائد در بسیاری از مواد غذایی است. این ماده به‌طور عادی از طریق ادرار دفع می‌شود، اما در مواردی ممکن است به دلیل برخی اختلالات ، مثلا ممکن است کلیه‌ها اسید اوریک را با سرعت کافی دفع نکنند (در 90 درصد موارد ابتلا به نقرس) یا بدن به مقدار بیش از حد اورات (urate) تولید کند (در کمتر از 10 درصد موارد ابتلا به نقرس)، سطح اسید اوریک به مقدار زیاد افزایش پیدا کرده باشد.

بر اثر افزایش بیش از حد سطح اسید اوریک بدن (هیپراوریسمی)، امکان تشکیل کریستال‌های اسید اوریک در بافت های نرم و بطور خاص اطراف یک مفصل همچون مفصل زانو افزایش پیدا می کند. این کریستال ها می توانند باعث واکنش التهابی در مفصل ایجاد شوند که با عوارضی مانند گرم شدن، ورم، قرمز شدن و دردناک شدن مفصل همراه باشند. قبل از اینکه علائم بیماری نقرس در فرد مشاهده شود، سطح اسید اوریک معمولاً در طول چند سال در بدن افزایش پیدا می کند. رایج ترین محل ابتلا به بیماری نقرس در بدن انگشت شست بزرگ پا است. این بیماری همچنین می تواند زانو، دست ها، انگشتان شست، قوزک و مچ ها را نیز تحت تاثیر قرار دهد.


 آرتروپلاتی های کریستالی (نقرس زانو) 


به طور کلی بروز علائم نقرس در بیش از یک یا دو مفصل بدن بطور همزمان شرایطی غیر عادی و نادر محسوب می شود. نقرس کاذب یا کندروکلسینوز همراه با رسوباتی متشکل از کریستال‌های فسفات کلسیم است نه اسید اوریک.

عوامل متعددی می توانند فرد را در معرض ابتلا به بیماری نقرس قرار دهند. مهمترین این عوامل عبارتند از مسائل ژنتیکی، بالا رفتن سن، چاقی، رژیم غذایی(مصرف زیاد گوشت و ماهی و مواد غذایی که دارای درصد بالای پورین هستند)، بیماری های زمینه ای (بیماری کلیه و یا مشکلات متابولیسم )، مصرف برخی داروها.


جهت مطالعه ادامه این مطلب به آرتروپلاتی های کریستالی (نقرس زانو) مراجعه نمایید.

دکتر مهران سلیمانها:

متخصص ارتوپدی – فوق تخصص جراحی زانو در رشت

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.